SCHATGRAVEN > SPECIAL

Schatzoekvakantie
geocaching, scheepswrakken
links
Geocaching
Dzjio-kesjing oftewel Geocaching [schatzoeken].
Een schat verstopt in een waterdichte doos in de natuur, in een holle boom, onder een bruggetje en dan met de hand-GPS er op uit. De schat zelf bestaat vaak uit een aantal min of meer begerenswaardige voorwerpen
en met in ieder geval een logboek en soms ook een wegwerpcamera. Op de diverse websites kun je zien
waar precies, op welke lengtegraad / breedtegraad het moois te vinden is. Met een alfabetsleutel op de site kun je vervolgens nog een geheime hint ontcijferen.
Wordt de cache gevonden, dan mag de vinder er een voorwerp uitpakken, maar moet er ook weer een voorwerp bij doen. Zo verandert de inhoud voortdurend.
GPS-Apparaten
Om met deze hobby te beginnen heb je alleen maar een GPS ontvanger nodig. Die zijn in Nederland vanaf ongeveer 200 Euro te koop. Het op deze pagina afgebeelde apparaat is een Garmin eTrex.
The GPS Stash Hunt Guide Nieuw? Klik hier voor wat tips en info om je eerste Cache te vinden [engels] en binnen korte tijd ben je ook een professional!
Geocaching.de
Geocaching ist eine neue Art Schnitzeljagd. Bewaffnet mit einem Global Positioning System (GPS) und den
Koordinaten kann man die Schätze finden, die jemand anderes an ungewöhnlichen Plätzen versteckt hat. Hier
finden Sie die aktuellen "Stashes" (=Verstecke) in Deutschland, gelinkt auf www.geocaching.com. Es wird
erklärt, wie man einen eigenen "Stash" versteckt und es gibt Informationen, wie man mit diesem aufregenden und lustigen Hobby anfängt
Geocaching.nl
Geocaching.com
Geocaching Worldwide
Scheepswrakken
Bruna -
De Lutine-1799-1999 - de raadselachtige ondergang van een schip vol goud Door Bert Huiskes.
In de stormachtige nacht van 9 oktober 1799 strandde het Engelse oorlogsfregat de Lutine op de buitenbanken tussen Vlieland en Terschelling. Pas de volgende ochtend, toen de storm was bedaard, werd
de omvang van het drama zichtbaar. Het schip bleek totaal vernield en alle 270 opvarenden, op één na, waren
in de golven omgekomen. Nu kwamen in de tijd van de zeilschepen rampen als deze geregeld voor, maar die
van de Lutine kreeg een bijna legendarische naam door de uitzonderlijke lading die het schip vervoerde. Het
was onderweg vanaf Great Yarmouth naar Hamburg met een enorme lading goud en zilver, destijds ter
waarde van waarschijnlijk rond een miljoen Pond Sterling. Het betrof een zending door Engelse bankiers ter
bestrijding van een ernstige economische crisis in de Elbestad. Hoe het kon gebeuren, dat dit schip met z'n
zeer ervaren bemanning op de banken verzeilde, is op z'n zachtst gezegd merkwaardig. Het meest
intrigerende verhaal werd echter de bergingsgeschiede nis van de lading. Sinds de ondergang zijn vele acties
ondernomen om de felbegeërde goud- en zilverstaven weer boven water te krijgen. Sommige hadden succes, maar de meeste werden een fiasco. En tot op de dag van vandaag weet niemand zeker wat de zeebodem
nog verborgen houdt.
Negen auteurs beschrijven in het boek de complete geschiedenis van de Lutine, van de bouw in 1779 tot de dramatische ondergang in 1799, en de daarop volgende bergingsacties.
|